Professioneel Auto Polijsten
Om een auto professioneel te polijsten is aardig wat vakkennis nodig. Zo moet je weten welke polijstmachines je dient te gebruiken en met welke polijstpasta’s en polijstschijven je het beste kunt werken voor de betreffende lak. Elke lak vraagt steeds een andere aanpak en om de lak van een auto echt professioneel te polijsten naar hoogglans is een geoefende hand nodig.
Auto professioneel polijsten of auto poetsen? En wat is het verschil?
Een auto professioneel polijsten is in mijn ogen daadwerkelijk anders dan een auto poetsen. De termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar in mijn optiek is er toch echt een verschil. Vaak wordt met auto poetsen bedoeld dat men de auto eens goed wast en droogt, de ramen schoonmaakt en de auto grondig stofzuigt. Om het af te maken wordt er dan een laagje wax aangebracht op de lak. Dat zorgt voor een glanslaagje op de auto. Voor het show effect worden de zijwangen van de banden voorzien van een glanslaagje. De auto wordt daar wel even mooi van, maar de staat van de lak blijft hoe die was. Dat wil dus zeggen dat eventuele krasjes niet verwijderd worden.
Als je een auto professioneel gaat polijsten ga je echt het oppervlak van de lak bewerken. Door het polijsten van de auto ga je een heel fijn toplaagje van de lak afslijpen, zodat kleine krasjes en oneffenheden echt uit de lak verdwijnen. Dat afslijpen van de lak doe je met een gespecialiseerde polijstmachine.
Voordat je een auto gaat polijsten eerst inspectie van de auto. Hoe staat de auto er momenteel bij?
Voordat we beginnen met het professioneel polijsten van een auto is het goed om te kijken naar de staat van de lak. Heb je veel krassen of heb je bijvoorbeeld een rode lak die in de loop der tijd ‘mooi roze’ is geworden? Misschien heb je een zwarte auto, of juist een witte of zilverkleurige. Elke kleur vraagt een andere aanpak.
Nadat je je auto goed bekeken hebt weet je wat de staat van de lak is. Meestal is de lak van een gebruikte auto (enigszins) gekrast. Dan polijst je de auto van grof naar fijn. Wanneer je lak eigenlijk nog goed is kun je meestal volstaan met de auto polijsten met een fijn polijstmiddel.
Een auto polijst je met verschillende polijstspads
Bij het polijsten van een auto op een professionele manier gebruik je verschillende Polijstpads* ,ofwel polijstschijven. Deze zijn in diverse hardheden en structuren verkrijgbaar. Over het algemeen gaan ze van hard, naar zacht genoeg om je auto mee in te waxen. Daarnaast zijn er ook pads verkrijgbaar in microvezel of wol. Er zijn dus tal van varianten, maar welke gebruik je wanneer?
Mijn ervaring is dat je in de meeste gevallen toe kunt met 3 soorten pads; (middel)hard, medium en een zachte finishing schijf. Dat is lekker makkelijk en zorgt eigenlijk altijd voor het gewenste resultaat. Dan hou je het ook een beetje overzichtelijk voor jezelf.
Verschillende soorten auto polijstmiddelen:
Voor het professioneel polijsten van een auto werk ik eigenlijk altijd met 3 verschillende polijstmiddelen*, daarbij werk ik meestal met polijstmiddel van Menzerna (250ml) of van Abel (1ltr). Voor het polijsten van een lak met veel gebruikssporen gebruik ik de Menzerna Heavy Cut 400 of de Abel Step 1, om kleine krasjes weg te halen gebruik ik de Menzerna Medium Cut 2500 of Abel Step 2 en voor het weghalen van hologrammen gebruik ik een fijne polijstpasta zoals de Menzerna Super Finish 3500 of Abel Step 3. Deze geven het gewenste resultaat op metallic en non-metallic lakken en zijn eenvoudig te verwerken. Er zijn tal van middelen beschikbaar op de markt, maar deze werken in ieder geval naar mijn tevredenheid. Abel is ook een goed merk en is tevens erg voordelig per literfles.
Welke polijstmachines zijn te gebruiken voor het professioneel auto polijsten?
Roterende Polijstmachine
Een roterende polijstmachine is een polijstmachine waarbij de polijstschijf alleen maar rond zijn eigen as draait. Je kunt het zien als een soort traag draaiende haakse slijper met een regelbaar toerental. Een goede roterende polijstmachine heeft een hoog koppel en daardoor het vermogen om goed te blijven draaien onder druk.
Als je op een comfortabele manier je auto professioneel wilt polijsten mag een polijstmachine niet te zwaar zijn qua gewicht, zwaarder dan 2,5 kilo wordt oncomfortabel. Je hebt hem namelijk op alle mogelijke manieren vast in ongemakkelijke houdingen. Dus ik adviseer je daarop te letten.
Overigens werk ik zelf inmiddels nooit meer met een roterende polijstmachine, ook mijn cursisten niet meer. Na veelvuldig testen hebben we geconcludeerd dat we geen beter resultaat met een roterende machine behalen, ten opzichte van een excentrische polijstmachine. Maar het is een optie, als je het graag zou willen.
Minpunten roterende polijstmachine:
- Kan gaan ‘dansen’ wanneer je geen goede controle hebt.
- Lak kan ontzettend heet worden of doorbranden als je niet oplet.
- Er moet eigenlijk altijd nagepolijst worden om polijstbanen (swirl of hologrammen) te verwijderen.
Pluspunten roterende polijstmachine:
- Slijpt heel krachtig en kan vrij snel lak corrigeren en diepere krassen afvlakken.
- Maakt minder geluid dan een excentrische machine.
- Trilt minder dan een dual action(excentrische) machine.
Wat is een excentrische polijstmachine?
Bij excentrische polijstmachines draait de polijstschijf zonder weerstand rond de eigen as en tegelijk draait deze in een ellips(excentrisch), dus deze maakt mini ‘wax-on-wax-of’ – bewegingen zeg maar ☺ Omdat de machine eigenlijk twee bewegingen tegelijk maakt spreekt men ook wel van een Dual Action machine.
Het voordeel van een excentrische polijstmachine is dat ze makkelijker werken dan een roterende machine en daarbij geen ‘swirl’ achterlaten. Een roterende machine wil nog wel eens gaan ‘dansen’ wanneer je deze niet goed onder controle hebt. Dat probleem heb je niet met een excentrische (ook wel dual action of DA genoemd) polijstmachine.
De kans op doorbranden van de lak is ook vrijwel nihil, omdat deze niet te heet wordt met een DA machine.
Excentrische polijstmachines zijn er met een uitslag van 8mm, 12mm, 15mm en 21mm. Bij een grotere uitslag kun je makkelijker grotere oppervlakken in één keer polijsten. Dat kan heel prettig werken voor boten bijvoorbeeld. Echter vraagt een grote uitslag een wat geoefender hand.
Minpunten excentrische polijstmachine
- Een minder krachtige machine heeft wat meer moeite met krassen wegslijpen.
- Trilt meer dan een roterende machine.
- Maakt meer geluid dan een roterende machine.
- Rotatie behouden is soms een uitdaging
Pluspunten excentrische polijstmachine
- Ligt erg prettig in de hand.
- Geen kans op doorbranden van de lak.
- Makkelijk onder controle te houden.
- Werkt veel minder vermoeiend dan een roterende machine.
- Gewicht van een excentrische polijstmachine is meestal rond de 2,5 kg
VOORDAT JE EEN AUTO PROFESSIONEEL GAAT POLIJSTEN
Afplakken.
Voordat je een auto professioneel gaat polijsten is het een goed idee om ongelakte delen af te plakken op plekken waar je met je polijstmachine komt. Rubber en ongelakt kunststof kan wit uitslaan wanneer daar polijstmiddel op komt. Vaak is dat ook heel moeilijk te verwijderen.
Afplakken kost misschien een kwartiertje tot half uurtje tijd, maar kan je uiteindelijk een hoop irritatie en veel onnodig extra werk besparen. Ik gebruik zelf een schilderstape die niet al te heftig plakt. Die geeft daardoor minder risico op beschadiging door lostrekken van lak wanneer je de tape weer verwijdert.
Professioneel Auto Polijsten in een aantal stappen:
Zowel doffe als gekraste lak kun je heel goed behandelen met een grof polijstmiddel, een hardere poetspad en een roterende of excentrische polijstmachine. Begin met alle stappen te testen op een deel van één paneel. Zodoende kun je kijken wat het beste voor je werkt.
Plaats de polijstmachine met polijstschijf altijd éérst op het te polijsten oppervlak en start op laag toerental met het polijsten. Zorg daarbij dat de pad en polijstmachine altijd evenwijdig blijven aan het oppervlak dat je aan het polijsten bent. Zo wordt de wrijving gelijkmatig verdeeld en heb je minder snel kans op doorbranden van de lak. Werk van links naar rechts en vice versa met een snelheid van ongeveer 5cm per seconde.
Werk daarna van boven naar beneden en vice versa, zonder nieuw polijstmiddel toe te voegen. Ga door tot uiteindelijk het oppervlak glad wordt en je het polijstmiddel ziet oplossen en een transparante waas vormt.
Om te zien hoe ver je bent kun je de resten polijstmiddel afnemen met een microvezel doek. Dan zul je zien dat je al een mooi resultaat hebt. Zo doe je deel voor deel. Om wat harder te slijpen kun je de snelheid van je polijstmachine wat opvoeren.
Begin altijd eerst op laag toerental en voer dat eventueel iets op. Voeg pas weer polijstmiddel toe als je merkt dat de polijstende werking minder wordt. Teveel polijstmiddel zorgt voor stroever draaien en moeilijker werken. Vaak laat dat resten achter die moeilijk weg te halen zijn.
Laat een roterende machine nooit té snel draaien, want dan loop je het gevaar door de lak te branden! Excentrische machines met kleine uitslag kun je wél op volle toeren laten draaien. Maar rustig aan is het devies. Haastige spoed komt soms nooit meer goed!
HOLOGRAMMEN VERWIJDEREN
Vooral op donkere lakken kan het nogal eens voorkomen dat je hologrammen krijgt, dat wordt ook wel ‘swirl’ genoemd. Dat zijn fijne polijstbanen die je vaak in het zonlicht goed kunt zien.
Hologrammen of swirl.
Die haal je weg met een ‘swirl remover’ ofwel een finishing polijstpasta en een finishing polijstpad en een zogenaamde excentrische (Dual Action) polijstmachine.
Hoeveel tijd kost het om een auto professioneel te polijsten?
De tijd die het kost om een auto professioneel te polijsten is sterk afhankelijk van de staat van de auto. Een SUV die gebruikt is voor terrein rijden door de bossen zal er zeer waarschijnlijk qua lakwerk anders uitzien dan een Toyota Aygo die alleen als ‘boodschappenwagentje’ gebruikt is. De SUV zal langere tijd nodig hebben om gecorrigeerd te worden. Bovendien is de grootte van de auto natuurlijk ook bepalend. De tijd die het in beslag neemt om een auto volledig te polijsten is ook afhankelijk van het beoogde eindresultaat. Mag de auto nog wat kleine krasjes vertonen met een 75% goed resultaat, of moet de auto 95% goed gaan worden? In je eentje een auto professioneel polijsten kost vaak voor een ‘gemiddelde’ auto al een dag werk. Een SUV zoals ik in dit voorbeeld beschrijf kan makkelijk een aantal dagen aan polijstwerk in beslag nemen.
Autopoetsers en Detailers: Wat is het verschil daartussen?
Men heeft het vaak over autopoetsers en auto detailers of auto detailing. Wat is een auto detailer eigenlijk? En wat is dan het verschil met een autopoetser?
Een autopoetser is iemand die werkt bij een autopoetsbedrijf en een deel van het autopoets proces voor zijn rekening neemt. Of het is iemand die in dienst van een autobedrijf de auto’s verkoopklaar maakt. Vaak ligt binnen een autobedrijf de nadruk op het netjes maken van de auto voor de verkoop. Dat betekent wassen, binnenkant schoonmaken en soms de auto voorzien van een waxlaag. Soms wordt de auto daarbij ook gepolijst, maar dat is vaak niet het geval.
Binnen autopoetsbedrijven krijgt een autopoetser vaak maar één taak toebedeeld, heel de dag ramen schoonmaken, of stofzuigen of de auto wassen, of de auto polijsten. Binnen autopoetsbedrijven worden er elke dag grote aantallen auto’s gepoetst en klaargemaakt voor verkoop. Dan werkt men in een soort productie proces, waarbij iedere autopoetser één specifieke taak heeft.
Je kunt een auto detailer zien als een luxe autopoetser. Zoals het woord het al zegt is een detailer iemand die echt van elk detail aan de auto werk maakt. Een detailer werkt vaak alleen of met een collega aan één auto en let daarbij goed op de details. De buiten- en binnenkant van de auto worden uitgebreid gepolijst naar hoogglans en krijgen daarna een goede kwaliteit beschermlaag om de lak mooi te houden. Daarnaast wordt het interieur ook minutieus schoongemaakt met speciale aparatuur en krijgt lederen bekleding een speciale behandeling. De auto detailer neemt daarbij alle facetten voor zijn rekening.
Een auto detailer neemt er rustig de tijd voor en kan best voor één project een aantal dagen bezig zijn om een auto zo perfect mogelijk af te leveren. Een detailer werkt op project basis en biedt maatwerk oplossingen. Daarnaast biedt deze ook vaak de mogelijkheid voor een speciale lakbehandeling zoals coating of steenslag folie en werkt met speciale waxen en lakverzegelingen. Het professioneel polijsten van een auto kun je daarom goed aan een detailer overlaten. Vanwege de werkwijze en aandacht voor de details is een detailer vaak wel fors duurder dan een ‘reguliere autopoetsbeurt’. Maar een goed autopoetsbedrijf levert eveneens goed vakwerk.
Hoe vaak kun je een auto polijsten?
Ik leer mensen professioneel auto polijsten en daarbij krijg ik vaak de vraag hoe vaak een auto nu eigenlijk gepolijst kan worden. Dat is van enkele factoren afhankelijk: de staat van de lak, de leeftijd van de auto, of de auto overgespoten is en wat de vorige polijster heeft uitgevreten. Soms wordt lak diep geschuurd of heel grof gepolijst om diepe krassen volledig weg te halen. Vaak ten koste van de overige lak op de auto. Stel dat een lak 160 micron dik is en met schuren wordt er 60 micron verwijderd, dan kan het zo zijn dat deze auto dus nog maar één keer gepolijst kan worden omdat je anders op de kleurlaag zelf komt. Dat geeft dan vlekken in de lak.
Wanneer je de auto ‘normaal’ polijst dan haal je maar enkele micron aan lakdikte weg per polijstbeurt en kun je een auto makkelijk 10 keer polijsten.
Gebruik je een lakdiktemeter? En wanneer gebruik je die dan?
Om tijdens het professioneel polijsten van de auto te voorkomen dat je door de lak heen gaat, zou je gebruik kunnen maken van een lakdiktemeter. Die meet de complete dikte aan primer, kleur en blanke lak die op het metalen plaatwerk aanwezig is. Op kunststof bumpers is het niet mogelijk om lakdikte te meten.
Autolak heeft gemiddeld een dikte van tussen de 120 en 160 micron. Mocht je dus een dikte van 80 micron tegen komen op sommige delen, dan is er weinig speelruimte en moet je oppassen voor beschadigingen. Aan de andere kant is het zo dat een dikte van 200 micron niet per definitie wil zeggen dat er meer speelruimte is. Op een dergelijke plek is de lak misschien overgespoten. Maar stel dat een leerling spuiter de kleurlaag te dik heeft aangebracht en nog een heel dun laagje blanke lak aanbrengt op zijn ‘stageproject’ dan is er toch maar heel weinig speelruimte om de lak (diep) te polijsten.
Er zijn speciale lakdiktemeters verkrijgbaar die de lak per laag kunnen meten. Maar de kosten daarvan zijn niet mals. Reken daarvoor op prijzen vanaf €1500 tot €5000.
Professioneel auto polijsten is dus een vak waarvoor expertise is vereist. En veilig werken voor zowel de lak als voor jezelf is belangrijk. Wil je een professioneel je auto polijsten? Leer dan eerst de kneepjes van het vak onder het begeleidend oog van de PolijsterMeister 😉
Wil je jouw auto professioneel leren polijsten? Kijk hier voor een overzicht van mijn trainingen!
Geef een reactie