Hoe was je een Auto? Zo doe je dat:
Je auto wassen is de eerste stap in het polijst- en poetsproces. Voordat je kunt gaan Polijsten als een Expert is het noodzakelijk om je auto goed te wassen. Ik vertel je in dit artikel hoe je dat het beste kunt doen.
Auto wassen en ontvetten.
Je auto wassen doe je maar beter NOOIT in direct zonlicht of wanneer de lak te warm is! Dan droogt je sop te snel en dat geeft vlekken die je moeilijk kunt verwijderen.
NB: Dit artikel beschrijft voornamelijk een vóórwas voordat je gaat polijsten, maar is uiteraard ook te gebruiken voor het ‘normaal’ auto wassen. Vervang voor normaal auto wassen de zware reinigers dan door wax-vriendelijke autoshampoo.
Eerst afspuiten!
Voordat je een auto gaat wassen is het nodig om eerst de auto uitvoerig en volledig af te spuiten. Begin met het dak en daal dan af naar beneden, neem alle ruiten mee en de motorkap en dan deur voor deur naar beneden systematisch zigzaggend afspuiten.
Doe ook de wielen en binnen de wielkasten, de randen onder de deuren etc. Als je in deze stap al uitvoerig te werk gaat heb je daar later profijt van.
Als je thuis kunt auto wassen is een hogedrukreiniger hiervoor ideaal, maar met een tuinslang met spraykop moet het ook wel lukken. Een wasbox (die je vaak vindt op industrieterreinen) is ook ideaal voor het voorwassen. Zorg dan wel dat je 2 emmers bij je hebt met schoon water, of 2 lege emmers en 2 volle jerrycans (warm) schoon water en een goeie washandschoen.
NB: De borstel in de wasboxen bevat vaak vuilresten en zand en maakt daardoor onnodige extra krassen tijdens het wassen, dus die zou ik niet gebruiken.
Velgen reinigen
Spray, nadat de auto is afgespoten, de velgen in met een velgenreiniger en laat even inwerken. Tegen de tijd dat je alle wielen hebt ingeneveld kun je met een kwast of spons de velgen gaan wassen of borstelen. Wanneer je alle wielen hebt gehad spuit je ze af met schoon water.
Als je echt helemaal tot het naadje wilt gaan kun je ook je velgen demonteren om ook de binnenkant volledig te reinigen, maar dat moet je willen… Er zijn ook velgenborstels te krijgen waarmee je de binnenkant van de velgen kunt wassen. Die zou je kunnen gebruiken wanneer je genoeg ruimte hebt tussen de velgen en de schijfremmen.Deurstijlen (sponningen) reinigen
Nadat je de velgen hebt gedaan kun je de deurstijlen inspuiten met een zwaardere reiniger. Wanneer alles ingeneveld is kun je met een kwast al het vuil los gaan borstelen. Spuit daarna de sponningen goed uit. Je kunt dat doen met de deuren en achterklep etc gesloten. Ga met de nozzle(spuitmond) van de hogedruklans langs de kieren tussen de deuren, dan spuit je het meeste vuil eruit. Dit is een veilige manier om geen water binnenin de auto te krijgen, maar minder nauwkeurig.
Wanneer je goed kunt richten met de nozzle van de hogedrukreiniger dan is het een optie om met de deuren en klep open de sponningen af te spuiten op lage druk, want dan kun je nauwkeuriger werken en kun je echt alle hoekjes en randjes schoonspuiten. Spuit dan alleen ter hoogte vanaf de scharnieren alles af, maar pak de dakrand etc niet mee. Doe dit HEEL voorzichtig met goed richten van je nozzle, zodat je niet je deur of de binnenkant van je auto voorziet van een douche. Want dan zijn de rapen gaar!
Optioneel: Motorblok en motorruimte ontvetten en reinigen.
Open de motorkap en verwijder alle bladeren en grof vuil. Dek daarna electronica en belangrijke delen af met bijvoorbeeld een plastic zak. (NIET vergeten weg te halen na het wassen!) Spray heel de binnenkant van je motorruimte in met dezelfde zwaardere reiniger en laat even inwerken tot alles paars kleurt. Gebruik een kwast om het vuil in alle kieren en randjes etc los te borstelen. Daarna afspuiten met een hogedrukreiniger op een afstand (min 50cm) of met de tuinslang. Kijk uiteraard goed uit voor alle electronica en luchtinlaten etc! Je kunt er ook voor kiezen om alleen de gelakte gedeelten te reinigen (binnenkant en naden van de motorkap etc) en het motorblok bijvoorbeeld alleen met een schoonmaakspray en doeken te reinigen. Dat voorkomt eventuele complicaties, zoals water in de ontsteking of in de zekeringen.
Voorweken en wassen buitenkant
Spray met een zwaardere reiniger de auto volledig in en laat dat goedje even inwerken. Je kunt ook een foamlans gebruiken en heel je auto met bijvoorbeeld IronX Snowsoap inspuiten en in laten trekken tot het roze kleurt. NIET op laten drogen. Vaak zit er allerlei verontreiniging op en in de lak zoals hars, vogelpoep enzovoorts. Die los je met deze reiniger (voor het grootste deel) op en/of je weekt ze ermee los.
(Mochten er teerspetters op je auto zitten, dan is daar een aparte reiniger voor. Daarvoor geldt ook; insprayen en even in laten werken. Daarna afwassen en afspoelen.)
Nu kun je de auto wassen met een spons of, nog beter, een microvezel washandschoen. Het is handig om met een 2-emmer-systeem te werken. In één emmer voeg je shampoo toe (in dit stadium zou je nog gewoon afwasmiddel kunnen gebruiken ivm ontvetting) aan het water en maak je telkens je spons nat. In de andere emmer schoon water spoel je telkens je vuile spons uit. Zo was je telkens met schoon sop.
Er zijn speciale, afsluitbare emmers op de markt die je thuis af kunt vullen en mee kunt nemen naar een wasbox. Op de bodem van zo’n emmer kun je een ‘grit guard’ leggen, dat is een rooster dat ervoor zorgt dat het vuil dat naar de bodem zakt niet weer wordt opgepakt. Warm water werkt het prettigst vind ik, maar koud water kan natuurlijk ook.
Tijdens het auto wassen werk je altijd van boven naar beneden. Je begint met het dak en daarna daal je af via de ruiten naar de motorkap en de deuren en bumpers. Doe paneel voor paneel, zo werk je systematisch en vergeet je niks. Spoel daarna de auto volledig en uitvoerig af.
Hoe droog ik mijn auto na het wassen?
Er zijn fijne grote dikke microvezel doeken te koop waarmee je de auto snel kunt drogen. Je kunt in deze fase ook werken met een ‘ouderwetse’ zeem. Ik gebruik zelf vaak een trekker met een groot flexibel rubberen blad daarmee veeg je het water eenvoudig van de auto en deze geeft geen krassen.
Mocht je het tot je beschikking hebben dan is het heel handig om met perslucht alle kiertjes en naadjes droog te spuiten. Er zijn ook stofzuigers die kunnen blazen(en nat-droog kunnen zuigen), dat is hiervoor ook heel handig. Het water in die kiertjes kan bij het uiteindelijke uitpoetsen van de lakbescherming vervelend zijn. Maar we overleven het wel.
Geef een reactie