Boot polijsten? Waarom zou je dat doen?

 

Boot polijsten heeft zo zijn voordelen, het maakt je roeiboot sneller, de lak behoudt zijn glans en het water parelt er makkelijk vanaf, waardoor deze makkelijker te drogen is. Buiten het feit dat ik mijn kennis en ervaringen graag met mensen wil delen is het heel verstandig om de lak van je boot goed te onderhouden. Goed onderhouden bezittingen behouden ook beter hun waarde.

 

Waslaag verdwenen

Veel roeiverenigingen hebben een materiaal commissie die is ‘opgezadeld’ met het onderhoud aan de boten. Roeiers vinden het fijn om een stukje te varen, maar daarna is het gauw afdrogen en klaar ermee. Soms worden boten gewassen en vaak wordt daar dan een emmer sop van water met afwasmiddel voor gebruikt. Dat heeft tot gevolg dat een eventuele waslaag die ooit een keer is aangebracht inmiddels volledig is opgelost en afgesleten.
Wanneer dat gebeurt heeft de vernis- of laklaag van de boot geen goede bescherming meer tegen het water waarin gevaren wordt en tegen andere schadelijke invloeden van buitenaf. Na jaren van intensief gebruik begint de laklaag dof te worden, te verkrijten en te verkleuren. En bovendien krijgen de boten vaak op hun donder met het pakken en terug plaatsen in de stallingen.

Strippen en schuren die hap?

Lak correctie op een motorkap

Al met al worden de boten er dus niet fraaier en gladder op en na verloop van tijd vinden veel verenigingen het tijd voor een make-over. De boot wordt uit elkaar gehaald, gestript en geschuurd. Vervolgens gaat deze naar een spuiter en wordt voorzien van een fraaie nieuwe laklaag.
Een dergelijke klus kan gauw weken of soms maanden in beslag nemen en kost sowieso veel moeite van de vrijwilligers en brengt hoge kosten van een spuiter.

Kosten en tijd besparen

Wanneer een nieuwe of gepolijste boot van een goede lakbescherming wordt voorzien, in de vorm van een wax, lakverzegeling of glascoating, heeft deze nauwelijks onderhoud meer nodig en kan jarenlang mooi en glad blijven. Dat scheelt aanzienlijk in het onderhoud van een boot, met de bijbehorende kosten.

Leer zelf boot polijsten!

Lak correctie op motorkap

De meeste boten zijn al jarenlang in het bezit van een vereniging of club en zijn behoorlijk aan slijtage onderhevig. Voor deze boten is er een oplossing waarbij er helemaal geen volledige demontage of spuitwerk nodig is: zelf de boot POLIJSTEN!
Door het polijsten van een boot slijp je een miniscuul toplaagje af van de lak en haal je het vervuilde en versleten deel van je lak weg. Het gevolg is een supergladde lak die aanvoelt als een spiegelglad oppervlak. Lichte krassen zijn weg te polijsten en zware krassen worden heel veel minder diep.

Hou em glad als een spiegel!

Om die gepolijste boot mooi en helder te houden is het nodig dat deze wordt voorzien van een degelijke beschermlaag. Dat kan in de vorm van een (boten)wax, lakverzegeling of een keramische coating. Polijstmiddelen, wax en lakverzegeling zijn er in alle soorten en maten te verkrijgen en mijn ervaring is: Hoe meer je zoekt, hoe meer je door de bomen het bos niet meer ziet.
Bof jij even dat ik nou toch precies de beste en makkelijkste middelen al 10 jaar voor je heb uitgetest! Ik heb tientallen middelen en methodes uitgeprobeerd voor ik de juiste had gevonden. Om jou die moeite te besparen bestaat polijstworkshops.nl!

Workshop

Polijst-workshop

Tijdens een workshop pakken we een boot naar jullie keuze die we samen voor een deel onder handen gaan nemen. Ik laat je daarbij ervaren hoe alles werkt en je kunt alles zelf hands-on testen. Een boot polijsten moet je echt leren in de praktijk met iemand die je adviseert en goed begeleidt.
Na het voorbehandelen(wassen, ontvetten) gaan we de boot machinaal polijsten en het verweerde oppervlak weer spiegelglad maken. In de workshops beschermen we de lak na het polijsten met een duurzame botenwas.
Ik adviseer echter altijd een duurzame lakbescherming te gebruiken zoals een keramische coating, die een veel beter duurzamer resultaat geeft. Daardoor heeft een boot dus minder onderhoud nodig. Liever varen dan polijsten zou ik denken! 🙂